Mångåriga försyndelser begångna av ledande politiker har försatt Sverige i ett mycket svårt läge. Ett läge som kunde ha undvikits men som genom aktiva åtgärder och underlåtenhet att fatta beslut har gjort att vi nu måste agera med en helt annan beslutsamhet än tidigare.

Grunden är att Sverige sedan 1980-talet har härbärgerat människor som i olika mån och nivå tillhört våldsbejakande islamistiska organisationer. Då i mer blygsam skala, men sedan 10 år tillbaka i större skala och idag i stor skala. Vi har nästan tio gånger fler våldsbejakande islamister idag än för tio år sedan.

SÄPO bedömer antalet till runt 2000 individer. Dessa finansierar terrordåd och terrororganisationer, de sköter deras propaganda och reser till områden där människor slaktas av dem. När den s.k. Islamiska Staten nyligen föll ihop så ska en större grupp svenska medborgare som deltagit i IS folkmord och terror plötsligt ta vägen någonstans. Även andra nationaliteters terrorister ska ta vägen någonstans.

Den som följt debatten vet att personer med kunskap på området varit utsatta för ett ihållande och kontinuerligt ifrågasättande av deras motiv och man har framställt dem som klandervärda. Vi vet också att regeringarna sedan 2010 långtifrån har vidtagit tillräckligt verkningsfulla åtgärder som kan förhindra radikalisering och därmed stoppa utflödet från Sverige av individer som ansluter sig till IS. Tvärtom har fortsatta bidrag och legitimitet getts till sådana organisationer och nätverk som förstärker de bilder och berättelser som motiverar individer att ansluta sig till IS. Ytterst lite har gjorts för att förhindra resor till konfliktområdena, anslutande till terrorgrupper eller samröre med sådana grupper. Sverige saknar adekvat lagstiftning eftersom ingen regering – varken borgerlig eller rödgrön – har haft kurage och kompetens nog att genomföra den.

Vad har vi då att beakta i nuläget?

1. Ingen fungerande gränskontroll av de som vill ta sig in i landet samt att förmågan att fastställa identitet är låg.
2. Sverige saknar en lagstiftning som i praktiken fungerar på IS-terroristernas brott begångna utomlands.
3. Sverige är på väg att införa EU:s och förmodligen världens generösaste asylregler.
4. Andra EU-länder har fungerande gränskontroll.
5. Andra länder har förberett och ändrat sin lagstiftning så att IS-terroristerna kan dömas.
6. Alla andra länder har skärpta asylregler.
7. Viljan hos ledande politiker att agera är chockerande låg.

Det är inte svårt att räkna ut vad det betyder för Sveriges attraktionskraft som asylland för allehanda krigsförbrytare, folkmördare, terrorister och andra kriminella. Dörrarna för återvändande IS-terrorister är alltså stängda till andra länder. Sveriges dörr är en svängdörr där till och med upptäckt är oproblematiskt. Sverige måste upphöra att vara attraktivt för dessa individer och det absolut viktigaste och mest prioriterade blir att bygga upp en fungerande gränskontroll där ingen släpps in i vårt samhälle förrän identiteten är fastställd.

Det näst viktigaste är att bygga upp en trovärdig organisation, en tribunal, med resurser att utreda krigsförbrytelser, folkmord, massmord, terrorism och tortyrbrott för att identifiera gärningsmännen. För att sedan lokalisera, åtala, döma och säkerställa avtjänande av straff. En i hela EU fungerande gränskontroll – det är ett exceptionellt läge – som fångar upp huvuddelen av förbrytarna och identifierar dem kommer att ha en återhållande effekt så till vida att dessa förbrytare inte söker sig till EU.

En ihärdig tribunal är viktig för att så många som möjligt ska straffas för de brott de begått och för att det är otroligt viktigt att förhindra dem från att begå nya brott och att radikalisera andra. Det är grundläggande att människor som överväger att ansluta sig till liknande organisationer i framtiden vet att de kommer att jagas till världens ände och att de aldrig ska kunna känna sig trygga. Det kan inte få finnas någon som helst fördragsamhet eller förlåtelse för den oerhörda grymhet och de utstuderade vidriga övergrepp som IS-terroristerna har utfört. På denna punkt får det inte finnas någon som helst tvekan. Vi har en moralisk skyldighet att ingripa.

Fredrik Sander,

vice ordförande och kandidat till EU-parlamentet Medborgerlig Samling

 

Edward Nordén,

säkerhetspolitisk talesperson Medborgerlig Samling

3 reaktioner till “Sverige – Vad händer om vårt land blir en fristad för folkmördande terrorister?

  1. Så, be USA och EU om hjälp att skapa en tribunal. Låt folket i Syrien och Irak döma is terrorister för brott mot mänskligheten. Borde underlätta utredningsarbetet att befinna sig på plats dessutom, idiotiskt och tro att det arbetet effektivt kan ske från Sverige som Jonas Sjöstedt föreslår.

    Gillad av 1 person

    1. Nästa? De misslyckades i sina hemtrakter? Det är därför de rymmer hit??
      Stämmer det?
      Varför skulle de lyckas här?
      Vi får väl använda damma metod mot dem som koalitionen gjorde.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s