DEBATT. Politiskt aktiva afrosvenskar förväntas ha vissa typer av åsikter i Sverige. Många räknar med  att man röstar rödgrönt, att man sympatiserar med svarta aktiviströrelser som Black Lives Matter och att man allmänt ältar den europeiska slavhandeln och koloniseringen av Afrika. Som konservativ mulatt stöter jag ofta på dem som förargas över att jag inte tycker och tänker det som förväntas av mig. På grund av mina konservativa åsikter har jag blivit anklagad för självhat och även för att jag har övergett ”mitt folk” för att försöka att passa in i vita kretsar. Detta för att jag vägrar anta offerrollen som tillskrivits mig av vänstern.

Många som utmanar åsiktskorridoren möter hård kritik i Sverige. Men vi svarta människor som gör det bemöts med förakt. Detta för att vi som inte gör oss till offer är ett hot mot den av vänstern skapade kulturordningen som tycks vilja se oss fastna i en offerroll. Detta offerperspektiv gynnar förstås vänsterns politiska maktställning då deras plattform bygger på den marxistiska åskådningen som delar in samhället i två klasser: de som förtrycker och de som är förtryckta. Svarta människor förväntas då uppfylla rollen som de förtryckta som bevis på denna förtryckarordning. Vi som sedan utmanar detta genom att förskjuta offerrollen, framkallar en kognitiv dissonans hos människor där en del motiveras att skapa en misstro kring oss.

Kanye West är en afroamerikansk rappare som syntes mycket i media efter att han ‘kommit ut’ som Donald Trump-sympatisör på sociala medier. Detta upplevdes kontroversiellt då det länge har ansetts närmast osedligt i USA att afroamerikaner sympatiserar med konservatism. Dagen efter att han uttryckt sitt stöd för Trump fick mainstreammedierna panik och började måla upp honom som mentalt instabil. En mobbmentalitet uppstod i kändiskretsar där många gick ihop sig emot honom på sociala medier. Hans varumärke attackerades på flera håll. Klädkedjor pressades att bryta sina kontrakt med honom och radiokanaler uppmanades att bojkotta hans musik. Hans vänner och bekanta uttryckte sitt missnöje och hans åsikter ansågs av en del vara ett svek mot alla afroamerikaner.

Detta är ännu ett exempel på hur svarta människor förväntas uppfylla rollen som vänsterkantens ”nyttiga idioter”. Vi förväntas uttrycka samma tråkiga plattityder om kolonisering och slaveri som inte gör ett enda dugg för att förbättra situationen för oss eller någon annan. Och när man istället uttrycker individualism så vill många tvinga tillbaka oss in i den utformade offerrollen där vi anses höra hemma.

Detta görs inte på grund av sympati för svarta människor. Det görs för att eliminera den inre konflikt som uppstår hos dem – inte oss – när en svart, inflytelserik person har en åsikt han, eller hon, inte borde ha. Det har på sätt vis och vis blivit till en kulturell praxis i vårt samhälle att svarta människor bör känna sig som offer. När verkligheten talar emot detta framkallar det en inre panik hos vissa som sedan häver ur sig glåpord och personangrepp. Dessa typer av pajkastningar uppstår när människor inte vill ge utrymme åt åsikter som äventyrar deras dogmer. Och eftersom det är en meningslös manöver att kalla svarta människor för rasister, är karaktärsmord det enda sättet att igen – försöka anpassa verkligheten till de inlärda lärosatserna. Det är långt ifrån sympatiskt att underminera svarta människors möjlighet till individualism i syfte att undvika ens egna invändiga konflikter.

Men det handlar inte bara om andra, utan även om hur vi svarta väljer att se oss själva. Det kan kännas bekvämt för en del av oss att fastna i ett offertänkande då det befriar oss från ansvar i nuet. Men det gör samtidigt oss handlingsförlamade inför våra egna livssituationer, vilket på längre sikt skapar en djup meningslöshet. Självklart stämmer det att det även idag finns människor i Sverige som är rasistiska. Men svaret på rasism är inte att göra sig till offer. Svaret på rasism borde vara hårt arbete och ansvarstagande. Istället för att upprätthålla en kultur som skapar förbittring borde vi själva – i handling – utmana de stereotyper vi anser vara skadliga.

Studera! Bli en forskare, en ingenjör eller bli helt enkelt världens bästa förälder! Att vi själva bryter stereotyper är mer effektivt än att klaga över att alla andra tänker i stereotyper. Oavsett hur man går tillväga så handlar det om att vi själva måste vara den förändringen vi vill se i världen. Ett tidlöst resonemang.

Om offerrollen inte hjälper oss uppnå det vi vill i livet så kanske det är dags att börja tänka i nya banor. Jag vill hellre se en ny kulturordning där svarta människor överger offermentaliteten och istället omfamnar ett ansvarstagande som befriar oss från passivitet. Istället för att vi överlämnar ansvaret till andra för att göra våra liv bättre blir vi handlingskraftiga och tar tag i våra egna liv. Detta för att ingen annan kommer att vara mer motiverad att förbättra våra livssituationer än vi själva.

 

Emmie Mikaelsson

Medlem i Medborgerlig Samling

 

 

 

MED tycker
Alltmer av det gemensamma genomsyras av identitetspolitik. Människor ses som företrädare för olika grupper, mellan vilka det påstås pågå en maktkamp. Skillnader i utfall mellan olika gruppers prestationer och livsval förutsätts bero på ett strukturellt förtryck. Människor försätts i en offerroll som kräver omhändertagande och ingrepp från det offentliga. Medborgerlig Samling förkastar den destruktiva identitetspolitiken. Vi ser människor som i grunden kapabla individer och står för jämlikhet, lika rättigheter och meritokrati – inte för särrättigheter för grupper. Om diskriminering förekommer ska den bekämpas, inte anammas som metod för korrigering.

11 reaktioner till “Får vi minoriteter också tänka fritt?

  1. En jättebra text som sätter fingret på det gigantiska problemet med marxistiska stereotyper.

    Som vit heterosexuell man fick har jag i mitt liv fått uppleva båda sidor av den marxistiska förtryckarmyten.

    Som ung var jag i åldershänseende ”förtryckt” av äldre, och som fattig student var jag ”förtryckt” av rika. Detta var innan den stora invandringen startade på 1990-talet, då den marxistiska förtrycks-karusellen vreds om ett helt varv.

    Samtidigt fick jag redan i fyraårsåldern av min farmor höra att som vit bar jag på en arvsskuld som jag förväntades betala av och att jag som europeisk fyraåring bar på en skuld till ett stereotypt ”Afrika” bebott av passiva offer.

    På universitetet fick jag lära mig att jag som man bar på en enorm skuld gentemot kvinnor, och att kvinnor var förtryckta p.g.a. min existens, eftersom kvinnor precis som svarta, betraktades som passiva offer för yttre omständigheter.

    Som påhittat offer och som påhittad förtryckare tror jag att vi lider lika mycket. Ingen av oss tillåts att vara oss själva och utveckla oss som individer utan tvingas ständigt att företräda stereotypa ”svarta”, ”vita”, ”kvinnor”, ”män”, ”homosexuella”, ”heterosexuella” etc definierade enligt det svartvita förtryckare-förtryckta-system du beskriver.

    Om du vägrar acceptera en falsk offer-roll och jag vägrar acceptera en falsk förtryckar-roll så ifrågasätter vi hela det marxistiska systemet och makten hos de människor som upprätthåller det.

    Ditt ställningstagande är ett steg bort från både rasistiska och marxistiska stereotyper och det är ett steg jag respekterar djupt.

    John Dübeck

    Liked by 3 people

  2. Mycket bra resonemang! I grunden kokar det här ner till att folk med mörk hy har samma rätt att själva bilda sig en egen uppfattning om tillståndet i samhället som folk med ljus hy. Folk med afrikansk bakgrund är som alla andra, d v s de är lika kapabla att tänka efter själva och behöver alltså inte nöja sig med vänsterns patroniserande plattityder.

    Liked by 1 person

  3. Håller nog med om allt. Vill bara lägga till ett exempel som (regim)media vägrar ta upp. Nämligen att den svarta majoritetsbefolknkngen dödar vita farmare, enligt uppgift, 1 varannan dag i Sydafrika.
    Den svarta regimen tittar bort, precis som de västerländska. Ej Australien inräknat.
    Detta är klar rasism men det är ”fel” sorts rasism, därför ingen reaktion. Enormt hyckleri helt enkelt.

    Gilla

  4. I likhet med rasbiologi så ÄR dentitetspolitik rasism! Båda må ha haft goda avsikter i sin begynnelse men de kantar vägen till helvetet nu. Se bara hur SvT försöker rasprofilera människor efter sändningstid. Sannolikheten att någon där läser inlägget ovan är väl obefintlig så överyhade som de är över sin egen godhet. Djupt behagligt är vad det är.

    Liked by 1 person

  5. Uhum … ”Vi svarta”? … Emmie Mikaelsson förefaller mig inte vara särskilt svart. Jag skulle på min höjd säga att hon är en (vacker) mörkvit kvinna.”
    Det kan kännas bekvämt för en del av oss att fastna i ett offertänkande då det befriar oss från ansvar i nuet. Men det gör samtidigt oss handlingsförlamade inför våra egna livssituationer, vilket på längre sikt skapar en djup meningslöshet. Självklart stämmer det att det även idag finns människor i Sverige som är rasistiska.”
    Det är mycket värre än så. För att travestera Anna ”du är vad du äter” Skipper: ”Du blir vad du gör dig till.”
    Om man ständigt utmålar sig själv som offer och ständigt intar en offerroll så inte bara överger man allt ansvar och virvlar omkring som ett vilset löv i tillvaron. Man kommer då också med tiden att bli ett offer på riktigt.
    Och i den andra änden, om man ständigt anklagar människor som INTE är rasister för att vara rasister och behandlar dem som rasister kommer de med tiden BLIR rasister. En del kommer att falla in i en oavsiktlig rasism genom att särbehandla ”de andra” i sina försök att vara orasistiska. En del kommer att börja upptäcka att ”rasisterna har ju faktiskt rätt” och själva börja anamma rasistiska idéer och tankesätt. Och en del skulle helt enkelt till slut falla in i resonemanget att ”det spelar ingen roll vad jag gör, jag är rasist lik förbannat, så då kan jag lika gärna vara det på riktigt”. Det är som om man ständigt skulle bli anklagad för att snatta så fort man gick in i en affär, risken är överhängande att man till slut skulle börja göra det, eftersom man ändå betraktas och behandlas som en tjuv kan man lika gärna ta steget fullt ut och åtminstone få billiga varor. Protestera och försöka visa sig hederlig gör ingen nytta, så man följer bara minsta motståndets lag.
    Dagens anti-rasism är inte bara i sig i mångt och mycket klart rasistisk, den är också ansvarig för att skapa just den rasism den säger sig vara motståndare till.

    Liked by 1 person

  6. Vänstern använder färgade människor som redskap och vapen mot samhället de hatar.
    De struntar fullständigt i dem egentligen.
    Samma sak med HBTQ, genus, Feminism, Svenska kyrkan, osv, bara redskap och vapen alltihop inget annat.

    Liked by 1 person

  7. Tummen upp för folk som Du. Sjävständig och tänker helt rätt. Kom ihåg att USA: s kanske största president Abraham Lincoln var republikan och stod på dom fattiga och utsatta slavarnas sida och startade t.om ett inbördeskrig för deras frigörelse. Dom frihetiliga konservativa krafterna har mitt emot vad vänstern hävdar stått för den enskildes rätt i kampen mot kollektivets förtryck.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s