Efter sex dagar på fötterna på Spånga IP, där Politikerveckan Järva 2017 höll hus, är det speciellt ett möte som jag tar med mig och sätter särskilt värde på. Samir, 20 år, som hängde på området med sina jämnåriga killkompisar, tog sig tid att berätta lite om hur han ser på det här med segregation, livet i Orten och vad som är viktigt att tänka på i arbetet med att minska just segregationen. Ingen av killarna sa sig vara särskilt intresserade av politik, men innan jag tackade för mig och vandrade vidare hade vi diskuterat en del problem i allmänhet och skolan i synnerhet. Speciellt för Samir var skolan viktig. När jag frågade honom varför just skolan var så viktig svarade han att det är skolan som blir nyckeln in till det svenska samhället. Med en bra utbildning i ryggen kan man gå ut och göra skillnad i samhället, menade han. Hur kan en 20-åring vara så klok? Inte var jag det när jag var i samma ålder, däremot var jag nog kaxig och visste bäst om sakernas tillstånd som man gör när man gått ut gymnasiet och går in i nästa kapitel i livet.

Samir berättade att han gått i skolan och tagit studenten i Hässelby (alltså reste han dagligen från den ena orten till den andra för att få bättre utbildningsmöjligheter) och att han de senaste två åren, efter sin studentexamen, arbetat på samma skola där han själv studerat i Hässelby. Inte som lärare men i någon form av elev- och studiestödsfunktion. Samir berättade att på de två år som gått från hans egen studietid på skolan hade förflackningen satt in. Eleverna använde paddor i undervisningen och inga spärrar fanns för användande av sociala media, Facebook etc., utan eleverna surfade bort undervisningstiden på helt irrelevanta saker. Vidare var det numera tillåtet att ha såväl keps som mössa och ytterkläder på sig i klassrummet. Så var det inte för två år sedan. Samir berättade för mig att det här var helt galet. Han skakade på huvudet och sa ”om det här har hänt på två år, hur ska det inte bli om ytterligare två år?”. När han svarar på min fråga om varför det har blivit så här och vad det är som fattas i skolan för att det ska bli bra igen tvekar han inte en sekund. Han menar att det måste till mer disciplin i skolan. Nolltolerans mot surfning på mobiler och paddor under skoltid (faktiskt även på raster). Nolltolerans mot ytterkläder på inne i klassrummen. Nolltolerans mot uppstudsighet och bristande respekt för lärarna. Helt plötsligt hör jag denne unge man säga saker som jag själv nog skulle sagt i en liknande situation om någon frågat mig vad som saknas på vissa ställen i den svenska skolan.

Så här står jag, ute på Järvafältet, i förhoppning om att ”göra skillnad”, iklädd mitt nypåtagna politiska engagemang, tillsammans med en 20-åring från Orten som också vill ”göra skillnad” och han berättar för mig vad som behöver göras för att få ordning på skolan, enligt honom. Fridolin!? Var är du? Kom hit och lyssna. Du som skulle fixa skolan på 100 dagar. Nu har det gått ca 980 dagar sedan valet 2014 och jag har inte sett en enda indikation på att den svenska skolan är ”fixad”, men Samir sitter på ett av svaren på hur man fixar den. Hallå Fridolin?! Är det någon hemma? Svaren finns här, ute i Orten. Inte på ditt och regeringens kanslier i Rosenbad.

Lena Malmberg

Medlem i Medborgerlig Samling

 

——————–

Detta är ett debattinlägg på MED-bloggen. MED anser ämnet viktigt att diskutera men håller som parti inte nödvändigtvis med skribenten. Inlägg som är uttryck för partiets mening publiceras i kategorin ”MED tycker”.

4 thoughts on “Tips till Fridolin angående skolan

  1. Människor är alla olika. Det absolut optimala borde vara individuell undervisning åt alla. Ungefär som (jag inbillar mig) sker i en friidrottsklubb, till exempel om man är mångkampare. Man tränar alltså i huvudsak och mest på sina svagaste grenar. Men förutsätter naturligtvis viljan från individen att bli bättre .. och disciplin och tro på auktoriteter. Tyvärr måste man nog skilja ut begåvade och motiverade elever på ganska tidigt stadie. Annars finns risken att all inneboende kompetenser drunknar i den allmänna oreda som exempelvis existerar i dagens skola. Idealet måste alltså vara en kombination av gammal militär disciplin och modern friidrottsträning. Man borde alltså titta närmare på våra mest framgångsrika ungdomsföreningar. (gärna worldwide)
    http://www.skd.se/2017/03/01/betygen-rusade-i-hojden-med-militar-disciplin/

    Gilla

  2. Först och främst ett stort tack till dig Lena för ditt initiativ och för din närvaro under Politikerveckan på Järva. Dina reflektioner är klockrena. Det är från folkdjupet som alla lösningar kommer. Inte från makttoppen. Vi som är MED-arbetare har en stor uppgift framför oss. Göra politik av alla de lösningar på
    alla dagens svåra samhällsproblem. Ta med oss dessa lösningar in i riksdagen så att vi i sinom tid kan göra skillnad.

    Till Ulf G Bohlin vill jag säga: Läs Inger Enkvists bok! Efter att ha gjort det kommer du nog ändra uppfattning om att lösningen på skolans problem är ”individuell undervisning åt alla.” Då kommer du att förstå att skolans problem i själva verket grundas i denna doktrin.

    Liked by 1 person

  3. Tack Lena.
    Men hur få dom att lyssna. Ingen politiker vill ta de besvärliga besluten och ta fighten med media och en allt mer högröstad (och kanske desperat) motståndare. Men MED skall göra det. Inte rygga tillbaka för de obehagliga beslut som behöver tas snarast. Ditt inlägg passar perfekt i det sammanhanget.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s